Escola Tomàs Raguer i CEE Ramon Suriñach, Ripoll

escoles ripoll ae09 08


SOMNIS D’HEROIS I HEROÏNES

Escola Tomàs Raguer i CEE Ramon Suriñach, Ripoll
6è d’Educació Primària i Educació Especial (secundària)

Docents implicats: Mercè Garcia, Lluïsa Martín, Patrícia Oliva i Carme Palmerola
Assessorament: Quique Giménez, Neus Larred i Sol Roca
Alumnes que hi participen: 35

En aquest projecte s’ha treballat la temàtica sobre la FICCIÓ de forma transversal. Els àmbits més treballats han estat, l’àmbit artístic, l’àmbit lingüístic, i l’educació en valors.
A la primera sessió es demana als alumnes què entenen per FICCIÓ i es fa una pluja d’idees, d’aquesta manera sabem quin és el punt de partida del projecte. Aquest recull de coneixements previs es fa a partir d’una dinàmica. La dinàmica consisteix en passar-se un cabdell de llana i anar construint una teranyina d’idees sobre la temàtica.

A la segona i tercera sessió es proposen dos grups de treball. Un grup treballarà sobre les fake news: Què son? Com les podem detectar? Es realitza un debat de reflexió sobre la informació que rebem, com podem saber si és certa o no… Per últim, han inventar-se, per grups, una possible fake news.

El segon grup fa un treball centrat en el seu planeta, reflexionant sobre com és el nostre planeta, com el representem i quins problemes actuals tenim. Es convida als alumnes a la reflexió, el debat i a compartir experiències... per després plantejar com seria el seu planeta ideal. De quin color/s? Per què? Com serien els seus habitants si n’hi ha? Com es diu el seu planeta? ...

Aquest espai de creació es deixa més obert a l’hora de representar-ho, poden representar el planeta de forma global, un paisatge concret del seu planeta, una ciutat concreta o ciutadans… el que ells prefereixin.

La idea és que sorgeixin “nous planetes” que representin accions de millora per al nostre… Conscienciar que el planeta Terra és la cosa més valuosa que tenim per això cal protecció i respecte.

A les tres següents sessions (sessió 4, 5 i 6) es tracta el tema dels herois i heroïnes. L’activitat es presenta amb la idea: Si jo fos un superheroi o superheroïna...

Es comença fent un treball d’intel·ligència emocional. Hi ha una primera part centrada en el JO: Com sóc? Com em descric? Com em veuen els altres? Quines potencialitats tinc? Com m’agradaria ser? És possible?

La segona part es centra en el JO dins la SOCIETAT: Quin sentit tindria viure sol, sense els altres que ens enriqueixen i ens ajuden a configurar la nostra pròpia personalitat? Què vol dir fer equip? Què cal que facis tu per fer equip amb els altres? Els altres han de fer quelcom?

Els alumnes creen el seu propi superheroi o superheroïna a partir d’una fotografia seva. Per elaborar-ho utilitzen diferents materials: pintura, feltre, teles, plàstics... A la següent sessió (7), els alumnes prèviament han pensat en un somni i/o desig que els agradaria que fos real. Comparteixen els seus somnis i desitjos amb la resta de companys.
Després, es simula un càsting d’herois i heroïnes. Els alumnes es presenten al càsting i presenten el seu personatge. Expliquen quins superpoders tenen i què poden arribar a fer amb aquests.

Les sessions 8, 9 i 10 no es poden portar a terme degut a la situació de confinament que estem vivint. Per tant, el projecte finalitza amb el càsting d’herois i heroïnes.

El projecte no ha pogut finalitzar com estava programat degut a la situació de confinament.

Performance (diàleg) d'herois i heroïnes:
https://docs.google.com/document/d/1iKTNffRMYwpflANPyRjcwtXV_6Etg5aQ3XQlZUnPCh0/edit

escoles ripoll ae09 01
escoles ripoll ae09 02
escoles ripoll ae09 03 hortiz
escoles ripoll ae09 08
escoles ripoll ae09 09
escoles ripoll ae09 10
escoles ripoll ae09 11


A l'inici del vídeo general d'ART I ESCOLA 09 podeu veure el desenvolupament del projecte:

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies