Escola Mare de Déu de la Gleva, Les Masies de Voltregà

la gleva ae09 10

“LA CABEZA ES LA PECERA DE LAS IDEAS” DE RAMÓN GÓMEZ DE LA SERNA

Escola Mare de Déu de la Gleva, Les Masies de Voltregà
Tota l’escola (Infantil, Primària i Secundària)

Docents implicats: Sònia Álvarez, Blanca Galícia, Manel Martín, Laura Nicolau, Laura Puig, Aida Riqué, Raül Rota, Gerard Sancho, César Senra, Adrià Torres i Marta Zaragoza
Assessorament: Alicia Casadesús, Paquita Clot i Laia Solé
Alumnes que hi participen: 280

Necessitem la ficció per viure fora del temps i entendre el present i és un món en què les coses no són el que semblen. Per aquest motiu s’ha partit del llibre de lectura de “La cinta” d’Adrien Parlange on una cinta pot esdevenir la llengua d’una serp, la teranyina d’una aranya, la cua d’un ratolí, els cordons d’unes sabates, entre moltes altres coses. A partir d’aquí s’ha elaborat un “laboratori” a través d’aquest llibre des de P3 fins a l’ESO. Per poder elaborar el laboratori cada classe rebia una caixa on a dins i havia una endevinalla, o gregueria (ESO), una cinta groga (la cinta d’Adrien Parlanage) i una clau. Els nens havien d’endevinar on conduïa aquella clau, fins arribar a la sala museu on trobaven i havien d’endevinar quina era la seva làmina i on podien posar aquella cinta o si més no, si realment era una cinta o podia ser una altra cosa (llengua d’una serp, llampec, cordons sabates, etc) deixant volar la imaginació.

A l’ESO, a més, han jugat amb les gregueries. Un gènere creat per Ramón Gómez de la Serna en què una sola oració expressa de forma original pensaments filosòfics, humorístics, pragmàtics i lírics. L’autor ho va definir amb una fórmula molt senzilla: Humor + metàfora = gregueria. El que pretén ser és un xoc entre pensament i realitat.

Paral·lelament s’ha fet un treball sobre l’artista i fotògraf Chema Madoz en que “res és el que sembla”, convidant-los a entrar en aquest món en què una agulla de cosir pot esdevenir una llança, una espasa o fins on un deixi volar la seva imaginació... Tant les gregueries com les fotografies de Chema Madoz transformen objectes traient-los del seu context habitual per treure-hi llum i revelar el camp infinit de possibilitats que emmascaren. I Chema Madoz ho posa en evidència. Obra un espai d’imaginació i creativitat en el que la mirada descobreix afinitats secretes entre les realitats que observa.

Seguidament s’ha vinculat el projecte amb les obres literàries (Babar, L’illa del tresor, Mogli, Desperaux, Peter Pan, Alícia en el país de les Meravelles, etc.) que s’estan llegint a cada curs per entendre que els contes, igual que els somnis, ens transporten a mons completament diferents, a un altre món i ens ajuden a entendre el present. A partir d’aquí cada curs ha extret elements clau (objectes) de la seva obra literària i els ha reconvertit, tal com fa l’artista Chema Madoz, en quelcom diferent, descontextualitzat, tot convertint-los en autèntiques obres d’art.

la gleva ae09 01
la gleva ae09 05
la gleva ae09 06
la gleva ae09 07
la gleva ae09 08
la gleva ae09 10
la gleva ae09 11
la gleva ae09 17
la gleva ae09 19
la gleva ae09 20
la gleva ae09 21
la gleva ae09 28
la gleva ae09 29
la gleva ae09 30

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies