Escola Bellpuig, Sant Julià de Vilatorta

P5 d’Educació Infantil amb la participació de tota l’escola

Docents implicats: Paula Diez i Cesca Sellabona
Assessorament: Isa Basset, Tuti Cirera, Clara Pascual i Montsita Rierola

Quan portàvem uns quants dies parlant de ficció amb els nens i nenes de P5, en Jan va arribar amb un conte que ens parlava de la veritat i la mentida. Sensibilitzats amb el tema, els nens i nenes van determinar que “LES MENTIDES SÓN FICCIÓ”.

Van voler investigar quins tipus de mentides deien els grans (ja que les recollides a P5 eren poques i molt repetides). Així que van decidir escriure una carta a totes les classes de l’escola, als mestres i a les seves famílies per demanar les seves mentides (anònimes).

Per posar-se d’acord amb el color de les paperetes, van organitzar una votació. Tots van acatar fer-les liles ja que va ser el color més triat.

Van construir una urna a partir d’una caixa de cartró i van fer la seva paradeta recollida de mentides al pati i a l’entrada de l’escola. La participació va ser molt alta. Van recopilar molt material per investigar.

A continuació, van decidir que classificarien les mentides segons el grau: fortes, mitjanes i petites, i van escollir un carret metàl·lic de pisos per anar-les organitzant. Durant el procés de llegida, però, es van trobar amb algú que no deia mentides, així que van afegir una quarta categoria: “els que no diuen mentides”

Un cop agrupades, van voler saber de quines n’hi havia més i per comprovar-ho les van enganxar en tires. La tira més llarga era la de les mentides fortes!!!

I entre tots van idear una instal·lació a partir de boles de diferents mides que recollís aquesta classificació de manera clara.

Però els havia quedat un dubte... Per què diem mentides?

Els grans de l’escola ens van ajudar de nou oferint-nos una llarga llista de respostes: per fer-nos els “xulos”, per aconseguir alguna cosa, per amagar una sorpresa, per no barallar-te... i van escriure totes aquestes raons sobre uns pals de fusta que vam col·locar en un pot de vidre.

Aquest projecte, que ha implicat a tota la comunitat escolar, ha apropat als alumnes de P5 a les converses sobre els valors i a la presa de decisions comunes. Ha deixat espai a la imaginació i la creativitat i ha despertat molta emoció col·lectiva.

Article a la web de l'escola:

bellpuig ae09 01
bellpuig ae09 02