Col·legi La Salle, Manlleu

salle ae09 04

LA NOSTRA VIDA ÉS REAL O ÉS UNA FICCIÓ?

Col·legi La Salle, Manlleu
4t d’Educació Secundària

Docents implicats: Judit Serra
Assessorament: Marià Dinarès, David Oliva i Arnau Vernis
Alumnes que hi participen: 15

El treball comença amb una presentació del tema. Es fa una visualització d’una activitat de màgia perquè puguin opinar de forma individual si allò és realitat o és ficció. Posada en comú del que és per als alumnes la paraula Ficció.

A la primera activitat cal que els alumnes treballin el dibuix. A partir de la lectura de diferents fragments del llibre “El libro de los seres imaginarios, Jorge Luis Borges”, se’ls demana que dibuixin un animal fantàstic. L’alumne ha de mostrar un cert domini del llenguatge artístic per tal d’expressar-se i comunicar-se. Mostrar què és capaç de crear a partir de la seva pròpia imaginació. Aquesta primera activitat ens permetrà la base per poder realitzar un gravat a partir de la tècnica del linòleum. Els alumnes traslladen l’animal fantàstic a la planxa.

La segona activitat és donar forma tridimensional al treball ja fet, amb fang. Cal que l’alumnat pugui mostrar la capacitat d’observació i anàlisi de la pròpia realitat per poder-la interpretar i generar una forma tridimensional.

Per introduir la tercera activitat es fa el visionat de la pel·lícula: The Truman Show. Es fa una posada en comú de les idees que cadascú n’extreu del film. Aquestes idees ens serveixen per introduir la tercera activitat per a la qual es formen grups de treball i cadascú ha de presentar un projecte. Les indicacions són: ser capaç de compondre una producció artística relacionada amb la idea de Realitat-Ficció amb autonomia, iniciativa, partint de l’experiència pròpia i de manera imaginativa. Es demana als alumnes que experimentin, improvisin, investiguin amb els elements del llenguatge artístic. Finalment caldrà extreure’n les conclusions d’aquest procés.

Els alumnes treballen en els seus propis projectes. Es genera un material molt variat: “El somni” a través d’un dibuix a tinta. Un curt “El noi amb superpoders” amb influències de George Mèliés. Un stopmotion “L’arbre de la VIDA” on ens explica que de vegades no tot el que es veu és el que sembla, la felicitat d’uns no és la felicitat de tots. “Els cercles que atrapen la realitat” és simplement una obra plàstica com a resultat de l’experimentació. “La vida un bucle” una presentació del cicle de la vida però explicada amb un format exagerat i amb un fals component on un element comú apareix a cadascun dels fotogrames on genera un loop, la vida sense principi ni fi. El projecte ha estat presentat en format dibuix però ha estat pensat per realitzar-lo amb un format fotogràfic. “La vida com una muntanya russa” les alumnes conceben el seu projecte definint-lo com: les emocions, els sentiments són uns dels factors que influeixen a la nostra vida, determina els camins que podem seguir i per tant els errors o encerts i ho transformen en eufòria o tristesa. És un projecte tridimensional on l’espectador pot variar la forma. Es pot manipular i incita a l’espectador que experimenti, proposi els moments de felicitat o tristesa d’una vida fictícia.

Finalment tots aquests materials estant pensats perquè formin part d’un sol projecte anomenat : “La nostra vida és real o és una ficció?”

salle ae09 01
salle ae09 02
salle ae09 03
salle ae09 04
salle ae09 05
salle ae09 07
salle ae09 08
salle ae09 10
salle ae09 11
salle ae09 12
salle ae09 13
salle ae09 14
salle ae09 15
salle ae09 16
salle ae09 17

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies