Skip to main content

ENTORN | 2011-2012

CEE RAMON SURIÑACH + ESCOLA TOMÀS RAGUER. RIPOLL

EL RIPOLLÈS, LA VEU DELS NOSTRES AVIS

Descripció de la proposta:
Aquest ha estat un projecte conjunt entre un centre d'educació primària i un centre d’educació especial. Aquesta feina implica una interacció i cooperació entre els alumnes i el professorat; un aspecte fonamental i enriquidor pel desenvolupament com a persones.


El projecte artístic s’ha basat en fer una mirada al passat a través de les històries de vida. Relats de diverses persones estretament vinculades al món rural. Saurins, sanadors, pastors, pagesos, la majoria persones grans que ens van descriure les seves feines i ens transmeteren els records de la seva infantesa i joventut. Per aprofundir en el coneixement del món rural, es van fer visites a granges, lectures de llegendes, entrevistes i enregistraments en vídeo. Posteriorment, vam fer animacions, relats i realització d'il·lustracions. Els alumnes d'ambdues escoles van escoltar conjuntament els relats per fer-ne diverses representacions.


Etapa educativa: Educació especial i educació primària

Curs: 3r, 4t i 5è de EEE Ramon Suriñach i 5è de l'Escola Tomàs Raguer

Docents implicats:

EEE Ramon Suriñach_ Núria Garcia, Cutsi Pagès, Montse Pairó, Sol Roca Coma i Marta Xicota

Escola Tomàs Raguer_ Vanessa Claveguera, Marta Cortada, Rosa Maria Toralles i Cristian (Alumne en pràctiques de magisteri)

Tutoria: -EASD- Marià Dinarès i Toni Garcia

Alumnes que hi participen: Marc Alejo, Vero Aragon, Mar Bueno, Anna Capdevila, Mohamed El Aadao, Ruben Gamarra, Laura Gomez, Ingrid Guitart, Joan Camilo Mejia, Mario Mora, Adrià Munell, Fahima Oukabir, Domènec Palomera, Josep Planes, Luís Puerta, Laura Marquez, Adrià Moreno, Moises Moreno, Mireia Roqué, Nil Sanahuja, Clàudia Sanz,Navjashan Singh, Nael Sintes, Sílvia Tuneu, Juan Valverde i Hasnaa Yerrou.

Data d’inici i final de l’activitat: de l'11 de gener al 31 de març de 2012


Nombre de sessions: aproximadament 20 sessions


Total d’hores: aproximadament 40 hores



Descripció del procés de treball


AE01 EscolesRipoll 01
AE01 EscolesRipoll 02
AE01 EscolesRipoll 03
AE01 EscolesRipoll 04
AE01 EscolesRipoll 05
AE01 EscolesRipoll 06
AE01 EscolesRipoll 07
AE01 EscolesRipoll 08
AE01 EscolesRipoll 09
AE01 EscolesRipoll 10
AE01 EscolesRipoll 11
AE01 EscolesRipoll 12
AE01 EscolesRipoll 13
AE01 EscolesRipoll 14
AE01 EscolesRipoll 15
AE01 EscolesRipoll 16
AE01 EscolesRipoll 17
AE01 EscolesRipoll 18
AE01 EscolesRipoll 19
AE01 EscolesRipoll 20
AE01 EscolesRipoll 21

- Iniciem el projecte buscant persones estretament vinculades al món rural. Avis, parents... que ens descriuen les seves feines i ens transmeten records de la seva infantesa i joventut.
- Ens visiten a l’escola un saurí i un pagès.
- Gravem els relats d’altres tres persones (un sanador, un pastor i una pagesa).
- Escoltem conjuntament amb els alumnes els àudios de tots els relats. Fem una selecció de la part més rellevant de cada relat i hi posem un títol.
- “El nen que va aprendre a ser saurí” per Josep de Rodonella.
- “Els ocells ens expliquen” per Rosa Coma
- “Una cabra, una amiga” per Maria de Cal Campaner
- “Tot sol” per Quimet de Ribes de Freser
- “El camí de casa a l’escola” per Josep Sala
- Distribuïm els alumnes en diferents grups i els hi assignem un fragment de relat.


-Cada grup treballa l’audició del seu relat i l’il.lustra a la pissarra digital. Finalment, s’edita un vídeo on es percep la veu en off evocant el món rural i, alhora, les il·lustracions que n’han fet els alumnes.


En el vídeo, per un costat, s’evoca aquest món rural passat a través de les veus dels autors dels relats i, per l’altra, es dóna una nova mirada a través de les il.lustracions realitzades amb els nous mitjans audiovisuals. Present i passat, veus i il.lustracions es fonen, repleguen, transportant-nos a la ruralitat dels nostres avantpassats.


ACTIVITATS PARAL.LELES I COMPLEMENTÀRIES:


- Lectura de diverses llegendes
- Violant i Ribera, Ramona, “El món màgic de les fades” Ed. Farell ,2002
- Mascarella, Jordi i Sitjà, Miquel, “Llegendes i creences de Vall de Núria i Vall de Ribes”, Ed. Farell, 2003
- Animació de dues llegendes: “El mariner de Sant Pau” i “El mauner de Pardines”
- Visita conjunta a una granja de Sant Pau de Segúries i visita a la Casa del Mariner de Sant Pau
- Diverses il·lustracions
- Invenció de relats


Bloc del projecte:  http://escoles-entornrural.blogspot.com.es/p/relats.html


Resum de la presentació del projecte
[pdf-ppt-viewer href="/wp-content/uploads/2012/06/ripoll_presentacio.pdf" width="950" height="650"]


Vídeos realitzats








Bloc del projecte EL RIPOLLÈS, LA VEU DELS NOSTRES AVIS http://escoles-entornrural.blogspot.com.es/p/relats.html


Etapa educativa: Educació especial i educació primària


Curs: 3r, 4t i 5è de EEE Ramon Suriñach i 5è de l'Escola Tomàs Raguer


Docents implicats:


EEE Ramon Suriñach_ Núria Garcia, Cutsi Pagès, Montse Pairó, Sol Roca Coma i Marta Xicota


Escola Tomàs Raguer_ Vanessa Claveguera, Marta Cortada, Rosa Maria Toralles i Cristian (Alumne en pràctiques de magisteri)


Tutoria: -EASD- Marià Dinarès i Toni Garcia


Alumnes que hi participen: Marc Alejo, Vero Aragon, Mar Bueno, Anna Capdevila, Mohamed El Aadao, Ruben Gamarra, Laura Gomez, Ingrid Guitart, Joan Camilo Mejia, Mario Mora, Adrià Munell, Fahima Oukabir, Domènec Palomera, Josep Planes, Luís Puerta, Laura Marquez, Adrià Moreno, Moises Moreno, Mireia Roqué, Nil Sanahuja, Clàudia Sanz, Navjashan Singh, Nael Sintes, Sílvia Tuneu, Juan Valverde i Hasnaa Yerrou.

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies