CAOS | 2016-2017

ESCOLA BARNOLA. AVINYÓ

images\/17_AE06_E-Barnola_cap.jpgEL CAOS DE LA SOCA

Etapa educativa: Educació Infantil
Docents implicats: Maria Blanqué, Mercè Guiteras, Elisabet Jordà, Ricard López, Ester Morral, Montse Mujal, Josep Paré i Fina Sanfeliu.
Assessorament: Quim Moya
Temporització: durant tot el curs

No sabem per on començar! Mirem i no trobem. Busquem? Treballem en grup? Decidim! Cadadimecres al migdia ens reunim per preparar la tarda de caos del sercemid, vull dir del dimecres.

7 adults en plena fase de reflexió estructuren activitats caòtiques per a infants de 3, 4 i 5 anys. Ens dediquem a observar i anotem:

- Montse: “És fantàstic poder observar els rols dels infants, en aquesta llibertat sembla que tots trobin el seu lloc i la seva necessitat (moviment, concentració, acompanyament, soledat, aprenentatge, ordre, desgavell, joc...) O quasi tots. Hi havia algun infant que en aquell moment no tingués les necessitats cobertes? En el caos tot pren un ordre, i en l'aparent rebombori d'alguns, uns altres trobaven la seva calma i espai”.
Ho van viure ells com un caos? O com a un ventall d'opcions? Van entendre que el trencaclosques és un caos de peces fins que no s'ordena?
- Fina: “ Estic aprenent a desaprendre”.
- Paré: “Poder moure’s en un gran espai, a l’aire lliure o a l’interior, i poder triar els companys, els tipus de jocs –que no forçosament s’han d’acabar– i el contacte directe amb un entorn lúdic-educatiu són garantia de satisfacció”.
- Ester: “En quin moment ha d’intervenir l’adult?”.
- Maria: “Com a docents es tenia algun objectiu concret a l’hora de realitzar aquesta activitat? O l’objectiu l’havien d’intentar esbrinar els infants? És una pregunta que deixaré a l‘aire per poder-hi reflexionar”.
- Mercè: “Jugant s'aprenen moltes coses, compartir, dialogar, parlar, respectar el material, respectar-se entre ells,... Això vol dir que jugar és un aprenentatge molt gran i significatiu per als nens i nenes.”
- Elisabet: “En el moment que s'acosta el final de l’activitat ens plantegem com podem fer que endrecin sense anomenar la paraula recollir”.
- Ricard: “ El caos tenia una finalitat i m’estan canviant la finalitat, què fem? Qui diu res? Hem de dir o fer res?”

En definitiva tot el que hem plantejat ha estat un caos, un desgavell de propòsits que han permès reflexionar, imaginar i dialogar.

Activitats realitzades:

1. Experimentació lliure amb diversos tipus de trencaclosques, distribuïts en diferents espais de l’escola.
2. Interacció i creació lliure amb diferents tipus de material: canyetes, plastilina i tisores.
3. Pintem amb música caòtica i treballem amb els diferents colors.
4. Sortim a l’exterior i creem conjuntament amb elements de la natura.
5. Sessió caòtica de materials (botons, pinces, cartrons, roba, bosses, papers, tubs…) espais (ocupació del vestíbul de l’escola, passadís i menjador) i temps.
6. Pintem amb els ulls tancats i amb la mà no dominant.
7. Explicació del conte Soy un artista. Reflexió al voltant de diferents obres pintades per diferents autors. Aportació de fotos per part de les famílies sobre què significa el caos per a ells. Representació del caos amb diferents tipus de roba.
8. El Caos Emocional. Conte El monstre de colors + ampolla de paperets per expressar emocions.

AE06 Barnola 01 BR
AE06 Barnola 02 BR
AE06 Barnola 03 BR
AE06 Barnola 04 BR