CAOS | 2016-2017

COL·LEGI MARE DE DÉU DE LA GLEVA. LES MASIES DE VOLTREGÀ

images\/04_AE06_C-La-Gleva_cap.jpgEL CAOS

Etapa educativa: Educació Infantil, Primària i Comunitat educativa
Docents implicats: Verónica Armenteros, Blanca Galícia, Manel Martin, Òscar Recuenco i César Senra.
Assessorament: Eva Marichalar
Temporització: 3 setmanes, febrer de 2017

L’Aula del caos és l’arribada d’un procés creatiu. És un espai de l’escola que neix de la necessitat de fer un pas més en l’experiència que, en un principi, havíem pensat només centrar en executar unes sessions a l’àrea d’educació visual i plàstica. És el resultat de la transformació d’un projecte lliure i sense prejudicis amb el treball dels alumnes; on l’energia que alimenta l’entusiasme per compartir la mirada artística del caos, reclama a convidar a tota la comunitat educativa. Per això, en un moment clau del procés, vam decidir reservar una aula de l’escola exclusivament per donar vida i forma al caos a través de l’art. Les premisses: temps limitat d’intervenció, participació en grups reduïts o en individual, múltiples materials, càmeres per enregistrar el procés i llibertat absoluta per a la lliure creació.

Obrir les portes a l’alumnat i convidar-los a descobrir un concepte tan complex com és el caos, va provocar que el professorat ens decidíssim a afegir-nos al procés per investigar conjuntament quina era la nostra idea sobre aquest terme. Vam pensar sobre el significat del caos des de totes les perspectives que se’ns van ocórrer. Així, alumnat i professorat vam acabar traduint la paraula “caos” com a “absència de criteri”. Reconeixent aquesta absència, precisament, perquè el propi criteri existeix.

Es va concretar la didàctica per treballar el caos amb els cursos implicats en el projecte, adaptant la complexitat i l’aproximació del concepte gradualment des de P3 fins a 6è de primària. Les tècniques, els materials, les agrupacions i la metodologia variava en funció de cada curs, però perseguien un mateix resultat: crear una obra artística que representés el caos. L’activitat es va enfocar sempre de forma lliure i oberta a fi que els alumnes poguessin descobrir per mitjà de l’art el caos intern o extern de la societat i el món que ens envolta. Per aquest motiu, els materials dels projectes van ser molt diversos; perquè els propis alumnes decidien què necessitaven per a les seves obres.

En el cim de la trajectòria artística del caos a l’escola, es va transformar l’aula de plàstica en la galeria d’art La Gleva. Per una banda, va ser on es contextualitzaven tots els passos que van conquistar i exhibir el concepte amb els projectes dels alumnes. I per altra banda, el moviment que va generar el sentit de l’educació en un aprenentatge compartit amb l’Aula del caos.

AE06 LaGleva 01 BR
AE06 LaGleva 02 BR