Experiències Maleta de la Llum

JOC I EXPERIMENTACIÓ AMB LA MALETA DE LA LLUM

Escola: Escola Bressol Municipal Can Riva - Les Masies de Voltregà.
Mestres/educadores:
Grup 1 i 2 anys: Sílvia Rusiñol i Ester Boy
Grup 2 i 3 anys: Dolors Casellas, Maite Escandón I Eva Serra.

Material utilitzat:
Llanternes, filtres de colors per les llanternes, trípodes, tela blanca imatges( plantilles de la maleta) i els personatges de el conte de “Els tres porquets” que varem confeccionar a l’escola per treballar les ombres.
El cos del nen/a ( ombres a la tela blanca).

Temps: Setmana de l'11 al 15 d'abril de 2016

Explicació del projecte:

Grup 1 i 2 anys:
Els nens i nenes lactants i d’1 any petits de l’escola Can Riva, vàrem experimentar amb el material d’art, escola i llum.

Vàrem portar a terme l’activitat en petits grups.

En una aula totalment fosca vàrem manipular els lots del material d’art escola i llum per tal de diferenciar la foscorde la llum. Amb els lots enfocàvem les diferents parts del cos dels infants: els peus, les cames, la panxa...

A continuació vàrem canviar la llum blanca dels lots utilitzant els filtres de colors groc, vermell, verd i blau.

Seguidament, manipulant els lots, fèiem la llum petita i gran, enfocant la llum en una pantalla.

Amb el filtre de color vermell vàrem enfocar a una bola de colors que tenim a l’aula, aleshores es va crear un efecte lluminós en forma de quadrets en moviment de color vermell que es reflectien per tota l’aula.

Per acabar la sessió vàrem utilitzar algunes plantilles per fer ombres xineses: la lluna i també siluetes de porquets, ja que a l’escola hem treballat el conte dels tres porquets.

Considerem que aquest material és molt enriquidor per treballar el concepte de la llum/ombres, tot i que en aquestes edats el treball que podem portar a terme amb el infants és més limitat tenint en compte el seu nivell de desenvolupament. Per altra banda considerem molt positivament l’interès i la motivació que va generar en els infants.

Grup 2 i 3 anys:
Els nens i nenes de l’Escola Bressol Can Riva de P-1 grans i P-2 vam poder experimentar les ombres amb la maleta de la llum.

Per grups reduïts i amb edats barrejades vam entrar a l’aula que havíem preparat sense llum. Un cop a dins vam treballar la foscor, seguidament vam encendre els lots, primer amb llum blanca i llavors amb els quatre colors bàsics que vàrem trobar a la maleta.

Amb el llum blanc vam treballar les siluetes que hi havia dins la maleta ( arbre, casa, pare, mare, rodona, etc. ) Els nens i nenes amb aquestes siluetes vam poder descobrir quin personatge era i fins i tot la mida segons apropàvem o allunyàvem la imatge ( gran i petit).

Vam passar a projectar les ombres amb la llum de colors. Vam ajuntar dos i tres colors i vam observar la seva barreja.

Abans de finalitzar la sessió ens vam estirar tots a terra i vam projectar els llums de colors al sostre i pel cos dels nens. Per últim vam projectar la imatge dels tres porquets i el llop, ja que és el conte que hem estat treballant tot el segon trimestre.

Tot plegat va ser una experiència molt positiva.