Skip to main content

Experiències Maleta de la Llum

Investiguem amb la llum i l’ombra

Escola: El Cabrerès
Població: L’Esquirol
Mestra: Neus López Cucala
Cicle / Grup: Educació Infantil
Número d’alumnes: grups d’entre 10 i 12 infants de P3, P4 i P5

Explicació del projecte:
A l’escola treballen en ambients d’aprenentatge i dins l’ambient científic, durant una part del 1r trimestre del curs, s’ha portat a terme la investigació de la llum i l’ombra, oferint diferents propostes destinades a l’experimentació, la manipulació, l’observació, la creativitat, la formulació d’hipòtesis, la comprovació… a través de la llum i l’ombra; una d’aquestes la de la maleta de la LLUM.

Materials utilitzats:
Els materials de la maleta
Pantalla molt gran amb el seu suport (ja la tenim a l’escola)
Focus de llum blanca
Taula de suport
Animals de diferents mides de goma, gots de plàstic transparent de diferents colors, peces de plàstic transparent de construcció de forma quadrada, siluetes de goma…
El propi cos

Temps:
3 tardes a la setmana de 15:15 a 16:15, 3 hores setmanals durant 3 setmanes.

Descripció breu de l'activitat:
Construir ombres amb els materials proposats. Fer-los adonar del canvi que hi ha en les ombres respecte quan només hi ha un focus o quan hi han els tres lots amb els filtres de colors. Acompanyar-los a fer-se preguntes.

  • Què passa amb la llum?
  • Què passa si posem els objectes més a prop o més lluny de la pantalla?
  • De quin colors són les ombres?
  • Quantes ombres hi ha?
  • Què passa amb els colors (dels filtres)?

Comentaris:
Ja vam treballar amb la maleta el curs 2019-20. S’ha tornat a fer la mateixa proposta ja que es va valorar molt positivament, tot i que l’alumnat de P5 ja hi havia experimentat quan feien P3, però al tenir un altre nivell maduratiu, s’ha cregut convenient repetir l'experiència i ha tornat a ser molt positiva.

Valoració molt positiva. Ha despertat molta curiositat i expectació. I ha potenciat més experimentació amb les ombres.
Han sortit bones experiències, comprovacions, conclusions...:

  • si l’objecte està més a prop de la pantalla es veu més bé i més petit, si està més lluny es veu més gran i no es veu tan bé la seva silueta.
  • Tot el què posem no es veu la seva ombra. Hi ha objectes que tapen als altres.
  • Hi ha 3 ombres. Surten colors diferents. (Amb els 3 lots + filtres de colors)
  • Les ombres es poden fer grans o petites segons si les acostes més o menys a la pantalla. I si mous les llanternes sembla que es moguin i es deformin.
  • Amb les peces de construcció es poden fer construccions molt xules i veure la seva ombra a la pantalla

També han provat de fer petites representacions.
MaletaLlum Cabreres 21 22 01brMaletaLlum Cabreres 21 22 02brMaletaLlum Cabreres 21 22 03br

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies