Experiències Maleta de la Llum

Escola: Ins Jaume I
Població: Salou
Professor: Montserrat Martínez, Aida Nogués, Lídia Pérez, Manuel Rivas
Cicle / Grup: 1r eso (5 grups), 2n eso (4 grups) , 4t eso (2 grups), 2n de batxillerat arts plàstiques
Número d’alumnes: 1r ESO: 125, 2n de BAT: 29

Explicació de l'experiència d’aula

Materials utilitzats: Llanternes
Temps: 1 sessió

Descripció breu de l'activitat:
A través de les llanternes demostrem l’experiment que va descobrir Thomas Young. Primer demostrem l’experiment de Newton (Dispersió de la llum blanca) a través d’un prisma de vidre que portem a classe. I demostrem que la llum blanca està composta per llums de colors... i expliquem que un segle més tard, Young va descobrir que d’aquestes llums de color, es podia fer el procés invers, és a dir, que n’hi ha tres de primàries que sumades donen el blanc (síntesi additiva). L’experiment amb les bombetes va genial per a que entenguin la suma de llums... per exemple que entenguin que la llum vermella i la verda dona llum groga. Aquesta experimentació ens dona peu a explicar com percep l’ull humà, i perquè veiem les coses amb els colors que tenen.

1r ESO: hem fet un exercici de “light painting”. Si es disposa d’una càmera amb control de velocitat es pot deixar l’obturar obert un segons i llavors tot el moviment de la llum quedarà capturat.

2n de BAT: en aquest cas hem pogut fer tres exercicis: un relacionat amb la direcció de la llum en fotografia i cinema i la regla dels trens punts. L’altra amb l’ús dels filtres. Per aquest exercici hem utilitzat un taulell de parxís i hem fet fotografies en blanc i negre al parxís observant la manera com es comporta la fotografia en B/N amb l’ús de filtres. Pel tercer exercici hem vist un seguit de fragments de pel·lícules on la il·luminació sobre el rostre pren el protagonisme i ho hem aplicat a la nostra experimentació. També han pogut experimentar si realitzaven un 4t exercici opcional mirant fotografies del fotògraf de moda Paolo Roversi.

jaumeI Salou 08 br

jaumeI Salou 07 brjaumeI Salou 04 brjaumeI Salou 03 brjaumeI Salou 06 brjaumeI Salou 05 brjaumeI Salou 02 brjaumeI Salou 01 br

caixalogos ae07 horitzontal