CONVOCATÒRIA AE08
ART I ESCOLA 08
REFUGI
Pel curs escolar 2018-19 Art i Escola proposa el tema El Refugi. Aquesta temàtica es pot treballar des de molts àmbits i aspectes diferents als centres educatius.
> QUÈ ÉS ART I ESCOLA?
> ACCÉS AL FORMULARI D'INSCRIPCIÓ - [Inscripcions tancades]
Per consultes sobre les inscripcions podeu contactar amb el Centre de Recursos Pedagògics d'Osona.
Calendari 2018-19
Inscripcions AE08: Fins el dijous 27 de setembre
Jornada d'Obertura: 17 d'octubre a les 17.30 h a ACVic
Taller per a professorat "La mà càlida": Novembre i desembre 2018
Tutories amb l'equip assessor i treball a les aules: De novembre de 2018 a abril de 2019
Setmana del 12 de novembre* – 1a trobada dels grup de treball col·lectiu. Escola Andersen
*Durant aquesta setmana hi haurà les trobades de tots els grups, els horaris dependran del dia de la setmana en que tingui assignada la trobada el vostre grup de treball.
Setmana del 21 de gener – 2a trobada dels grup de treball col·lectiu: A ACVic (consultar horaris concrets de cada grup)
Setmana de l’11 de març – 3a trobada dels grup de treball col·lectiu: A ACVic (consultar horaris concrets de cada grup)
Presentacions d'alumnes: 19, 20 i 21 de març a la Universitat de Vic
Jornada professorat: 23 de març a l'Escola d'Art i Superior de Disseny de Vic
Tancament als centres educatius: setmana de l'1 d'abril
Exposició final: Maig - Juliol 2019
Com es pot treballar aquesta temàtica? Alguns referents artístics:
El refugi és una protecció contra un perill, una inclemència. Pot ser un espai on amagar-se, on protegir-se també de les pors, dels altres o fins i tot d’un mateix.
Una cabana és un refugi.
El refugi de muntanya.
El refugi antiaeri.
El de pescadors.
Un niu, un cau.
Un paraigües.
Una disfressa, una màscara.
La casa.
Hi ha refugis simbòlics: l’amistat, la família, l’amor.
L’escola. Una associació, una agrupació.
La colla, el grup amb el qual t’identifiques i et resguardes.
També una tribu urbana actua com a refugi, en el que et barreges entre iguals.
O les modes o la “zona de confort”.
I fins i tot les drogues poden ser el refugi d’algunes persones.
Àmbits educatius des dels quals es pot treballar:
Valors:
Si parlem de refugi, podem parlar d’emocions. Una abraçada.
Podem parlar de necessitats primàries.
El nostre comportament, respecte el grup, ens pot fer sortir de la norma, de l’espai de confort.
La introspecció.
Tecnologia:
Arquitectura, construcció, habitatge...
Ciències naturals:
La closca, el niu, el camuflatge. Com es comporten els éssers vius en relació a la protecció?
Els parcs naturals o les zones integrals són refugis de fauna i flora.
Ciències socials:
El dret a l'habitatge és el dret econòmic, social i cultural a un habitatge i refugi adequat. Està reconegut en moltes constitucions nacionals, en la Declaració Universal dels Drets Humans i en el Pacte Internacional dels Drets Econòmics, Socials i Culturals.
La situació política i social actual ens pot portar a parlar de desnonaments.
O de la situació que porta milers de persones a abandonar el seu país i buscar refugi a un país exterior. La crisi de refugiats. L’asil polític. Els camps de refugiats...
Llengües:
La pròpia llengua, respecte a les altres. Com ens sentim quan no entenem res.
Es pot jugar amb les metàfores, quan escapes del que vols dir. Els eufemismes per no buscar la confrontació. Allò políticament correcte. Les formes poètiques.
Música:
Aquella que ens fa sentir bé. O la que escoltem quan estem angoixats, tristos, amoïnats... i que actua com a refugi personal.
O es poden analitzar cançons que giren entorn d’aquesta temàtica.
ALGUNS REFERENTS ARTÍSTICS:
Ai Wei Wei (Xina, 1957)
http://www.aiweiwei.com/
Alicia Casadesús (Catalunya, 1968)
https://www.aliciacasadesus.com/
Georgina Starr (Leeds, 1968)
http://georginastarr.com/
Crea espais amb valors alternatius.
Gillian Wearing (Anglaterra, 1963)
https://elpais.com/cultura/2015/09/26/actualidad/1443278192_981553.html
“...Mi primera obra, por así decir, exitosa, la hice cuando tenía once años y era una máscara.También una de las primeras piezas que hice para ingresar en la escuela de arte fue una máscara (“Yo como artista” 1984”). Las máscaras nos sirven para explorar la verdad de los muchos yoes que viven en nosotros, en particular aquellos que ocultamos en el día a día, como se evidencia en los perfiles anónimos de las redes sociales. Por supuesto que no he agotado este tema y espero poder seguir sondeando las profundidades del pensamiento y la conducta humana.”
Giuseppe Penone (Itàlia, 1947)
https://www.tate.org.uk/art/artists/giuseppe-penone-1754
Gregor Schneider (Rheydt, 1969)
http://www.artnet.com/artists/gregor-schneider/
La casa "UR", la transformació de la seva pròpia casa és la seva principal obra.
Irene Pérez (Catalunya, 1975)
http://terrassainforma.com/2015/09/lartista-egarenca-irene-perez-reflexiona-sobre-laillament-i-el-lligam-a-lexposicio-desconnexions/
Johannes Vermeer (Holanda, 1632)
Josep-Maria Martín (Ceuta, Espanya - 1961) – Casa de la negociación
http://archivo.madridabierto.com/attachments/article/2569/09-10AAMA3395..pdf
https://www.acvic.org/ca/activitats-realitzades/65-catalitzadors
Julian Shnabel (Estats Units, 1951)
Artista i director de cinema, parla del refugi en obres com Heroine
Kristof Wodisko – (Polònia, 1943)
https://www.macba.cat/es/krzysztof-wodiczko
Laia Solé (Catalunya, 1976)
https://www.llull.cat/espanyol/actualitat/actualitat_noticies_detall.cfm?id=34473&url=laia-sole-participa-en-proyecto-artistico-_writing-on-it-all_-de-nueva-york.html
Lambert kamps (Holanda, 1974)
https://www.lambertkamps.com/en/
Louise Bourgeois (França, 1911) – Maman, Femme Maison
El cos, la casa, la família...
Marc Parrot (Catalunya, 1967)
Marc Sellarès (Catalunya, 1973)
http://www.marcsellares.cat/?lang=en
Mario Mertz (Itàlia, 1925)
https://www.replica21.com/archivo/articulos/g_h/313_galindo_merz.html
Marjetica Portc (Eslovènia, 1953)
https://www.potrc.org/
Martín Ruiz Azua (Euskadi, 1965)
Nils Udo (Alemanya, 1937) - Clemson Clay Nest
Santiago Cirugeda (1971, Sevilla)
Shigeru Ban (Japó, 1957)
http://www.shigerubanarchitects.com/works.html#disaster-relief-projects
Sue de Beer (Estats Units, 1973)
https://thecreativeindependent.com/people/sue-de-beer-on-discovering-new-ways-to-get-art-made/
Tadashi Kawamata (Japó, 1953)
http://masdearte.com/artistas/tadashi-kawamata/
Wolfgang Laib (Alemanya, 1950)
http://www.artnet.com/artists/wolfgang-laib/
Xavier Arenós (País Valencià)
https://www.xavierarenos.com/es/proyectos/
- Exposició SAFE: Design Takes On Risk, al MOMA de Nova York: https://www.moma.org/calendar/exhibitions/106
És una mostra de més de 400 artistes i dissenyadors que exploren aquest concepte, com per exemple, Shigeru Ban, Emili Pedrós, Torolab
- Exposició Un lugar en el mundo, a la Fundació Cajasol: https://fundacioncajasol.com/exposicion-un-lugar-en-el-mundo-en-la-fundacion-cajasol-hasta-el-9-de-octubre/
- Exposició No place like home, al Museu d’Art de Munich.
https://hausderkunst.de/en/exhibitions/no-place-like-home-sammlung-goetz-im-haus-der-kunst
https://www.20minutos.es/noticia/2736974/0/hogar/arte-contemporaneo/exposicion/
Explora la simbologia de la casa, que pot ser des de refugi fins a escenari de tirania.